Zakaz
Twój adres IP
3.144.104.29
Logo UE
Projekt współfinansowany ze środków
Unii Europejskiej
Szlaki
rodzaj
województwo
miejscowość
gmina
nazwa
dostępność dla poruszających się na wózku:

dla poruszających się na protezach lub o kulach:

dla niewidomych:

dostępność 1. dla osób poruszających się na wózkach: obiekt dostępny
2. dla osób poruszających się przy pomocy kul i laski: obiekt dostępny

opis całego szlaku
opis trasy przebieg trasy: Tomaszów Mazowiecki - Skansen Rzeki Pilicy - rezerwat przyrody "Niebieskie Źródła" - Wąwał - Jeleń - Ciebłowice Duże - Spała - Królowa Wola - Glina - Liciążna - Żądłowice - rezerwat przyrody "Żądłowice" - Grotowice - Lubocz
informacje dodatkoweZ dworca w Tomaszowie Mazowieckim szlak prowadzi ulicami: Dworcową, Spalską, Szczęśliwą, Mireckiego i Nowy Port do dzielnicy Tomaszowa - Brzustówka. Po drodze mija Szkolne Schronisko Młodzieżowe, Ośrodek Sportu i Rekreacji (ul. PCK) oraz sztuczny tor łyżwiarski. Na skrzyżowaniu z ul. Św. Antoniego szlak skręca w lewo i doprowadza do mostu na rzece Pilicy. Na prawym brzegu rzeki znajduje się utworzony w 1961 r. rezerwat przyrody nieożywionej "Niebieskie Źródła". W bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu usytuowany jest Skansen Rzeki Pilicy, który zachowuje i popularyzuje bogate dziedzictwo przyrodnicze, historyczne oraz kulturowe rzeki Pilicy i jej dopływów.Od mostu szlak prowadzi przez Utratę i dociera do drogi w kierunku Smardzewic. Następnie odbijając lekko w lewo kieruje się do wsi Wąwał, jednej z najszybciej rozwijającej się miejscowości w gminie Tomaszów Maz.Na terenie wsi Wąwał znajduje się ponor krasowy rzeki Ginącej - tzw. Przepaść, miejsce, gdzie wody okresowego cieku znikają pod ziemią w szczelinach wapieni jurajskich, tworzących poziom wodonośny zasilający Niebieskie Źródła. Woda płynie systemem szczelin krasowych i po około 5 dobach wypływa w wywierzyskach.We wsi Wąwał szlak skręca w ul. Cegielnianą i dochodzi do skraju lasu, gdzie znajduje się zabytkowa kapliczka. Po ok. 1,8 km wędrówki przez las szlak doprowadza do skrzyżowania z drogą, która prowadzi do Ośrodka Hodowli Żubrów w Smardzewicach. Po drodze, po lewej stronie szlak mija leśniczówkę oraz parking i pokonuje odcinek ok. 2,8 km razem ze ścieżką edukacyjno - turystyczną do OHŻ. Następnie szlak mija skrzyżowanie z linią kolejową, staw, Agencję Rezerw Materiałowych (ARM), i dociera do schronów z czasów II wojny światowej w Jeleniu. Spod schronu szlak kieruje się do miejscowości Ciebłowice Duże.Po drodze można zobaczyć Krzyż i Kopiec Wolności im. Tadeusza Kościuszki. Kopiec został usypany rękami dzieci szkolnych z Ciebłowic na pamiątkę wypędzenia nieprzyjaciół z Polski (rok 1920, inicjator - A. Kolędowska). Dalej szlak mija pomnik i krzyż na cześć bohaterów AK, którzy polegli w kraju i za granicą. Pomnik ufundowany był przez Gwardię Ludową. Następnie dochodzi do skrzyżowania, przy którym znajduje się kapliczka, na której widnieje napis "Od powietrza, głodu i ognia wybaw nas, Panie". Szlak mija miejscowość Ciebłowice Małe i skręca w prawo, po czym doprowadza do Spały.Ze Spały szlak kieruje się do wsi Królowa Wola. Idąc dalej kierujemy się do Liciążnej. Trzy kilometry na pł.-wsch. od wsi znajduje się rezerwat leśny Żądłowice. Szlak kończy się w miejscowości Lubocz.
informacje dla niepełnosprawnych
teren - nachylenie
teren - różnica poziomów m
ścieżka - najmniejsza szerokość m
teren - nierówność
teren - poprzeczny rów
trasa przecina ruchliwą drogę
trasa biegnie poboczem wzdłuż ruchliwej drogi